Źródłem zasilania samochodu spalinowego, jest oczywiście paliwo. Może to być benzyna, olej napędowy czy nawet gaz, ale z założenia jest to jakiegoś rodzaju paliwo płynne charakteryzujące się tym, że jest w nim zmagazynowana spora ilość łatwo uwalnianej energii. W związku z tym to właśnie paliwo, a dokładniej energia uwalniana podczas jego kontrolowanych wybuchów w cylindrze napędza samochód i sprawia, że ten może niejako samodzielnie się poruszać.
Jak działa alternator?
Jak pewnie wiesz, nowoczesne samochody są jednak wręcz upchane całą masą gadżetów i funkcji, które w większości do działania potrzebują prądu elektrycznego. Stawia to przed konstruktorami wyzwanie polegające na konieczności zamiany energii zmagazynowanej w paliwie na energię elektryczną. Rozwiązaniem tego wyzwania okazuje się alternator.
Urządzenie to działa na podobnej zasadzie co silnik elektryczny, z tą różnicą, że w pewnym sensie działa na opak. Silnik elektryczny zamienia bowiem energię elektryczną w energię mechaniczną. Z kolei alternator energię mechaniczną zamienia na energię elektryczną. Napęd pasowy przenosi ruch obrotowy generowany przez silnik spalinowy na wirnik alternatora, gdzie poprzez tworzenie zmiennego pola elektrycznego w zwojach nieruchomej części alternatora indukuje się prąd elektryczny. Mechanizm działania alternatora jest więc stosunkowo prosty, ale w związku z ciągłym ruchem i generowanym przez niego tarciem wiele elementów w alternatorze może ulec awarii.
Jak rozpoznać i naprawić problemy z alternatorem?
Problemy z alternatorem są też raczej łatwe do wykrycia. Kiedy coś nie działa tak jak powinno, znika ładowanie i podświetla się kontrolka na desce rozdzielczej przygotowana na tę właśnie okoliczność. Najczęściej przybiera ona formę małego akumulatora i informuje, że akumulator nie jest w tym momencie ładowany. Jeśli więc na desce rozdzielczej twojego samochodu pojawia się czerwony akumulator i dzieje się to podczas jazdy, więc kiedy alternator powinien działać, to jest to jednoznaczny sygnał, że dzieje się coś niedobrego z alternatorem.
Najłatwiejszym i jednocześnie częstym problem z alternatorem jest problem we wspomnianym już napędzie pasowym. Pasek łączący alternator z silnikiem mógł się zwyczajnie urwać lub poluzować. Warto więc poszukiwania awarii rozpocząć w tym miejscu. Jeśli jednak połączenie jest prawidłowe, to uszkodzenie leży gdzieś wewnątrz alternatora, w związku z czym konieczna jest wizyta u specjalisty, który sprawdzi uzwojenia alternatora i szczotki łączące jego ruchomy wirnik z nieruchomym stojanem.
Materiał zewnętrzny