evbike.pl

Blog tematyczny dla fanów kolarstwa oraz motoryzacji.

Rowery

Co zrobić, gdy latarka lub lampka rowerowa przestanie świecić?

Co zrobić, gdy latarka lub lampka rowerowa przestanie świecić?

Odpowiednie oświetlenie roweru, zwłaszcza po zmroku, minimalizuje ryzyko wypadku, pozwala również na szybsze zauważenie przeszkody i tym samym umożliwia jej bezpieczne ominięcie. Podobną funkcję pełnią latarki, które najbardziej przydają się w terenie oraz w obiektach pozbawionych tradycyjnego oświetlenia. Gdy lampka lub latarka przestaje działać, zwykle przyczyną problemu jest wyczerpana bateria lub przepalona żarówka. Kryptonowe żarówki do rowerów i latarek są trwałe, ale nie wieczne.

Klasyczne żarówki a diody LED

W tradycyjnych lampkach rowerowych, zwłaszcza w rowerach z dynamem, podstawowym źródłem światła są klasyczne żarówki żarowe o miniaturowych rozmiarach, najczęściej z gwintem przystosowanym do montażu w odpowiedniej oprawie. W nowoczesnych lampkach rowerowych i latarkach zamiast tradycyjnych żarówek rowerowych i latarkowych stosuje się diody LED, które do działania wymagają mniej energii, są odporniejsze na wstrząsy, a do tego mniej się nagrzewają i działają dłużej, przynajmniej tak deklarują ich producenci. Warto jednak pamiętać, że kryptonowe, czyli najczęściej stosowane żarówki do rowerów i latarek, dzięki kompaktowej konstrukcji są również trwałe i odporne na wstrząsy, a czas ich działania jest bardzo długi. Takie żarówki są tanie i proste w montażu, i to niezależnie od tego, czy wybiera się ich wersję z gwintem, czy ze wtykiem na wcisk.

Wymiana żarówki w rowerze lub latarce

Większość dostępnych na rynku nowoczesnych lampek ledowych ma zwartą formę uniemożliwiającą samodzielną wymianę źródła światła. Gdy dioda w takiej lampce się przepali, zwykle trzeba po prostu kupić nową lampkę. Tradycyjne latarki i lampki rowerowe z żarówkami kryptonowymi są bardziej uniwersalne i prostsze w naprawie. Gdy światło lampki w rowerze lub latarce przestaje świecić i mamy pewność, że baterie są sprawne, wówczas należy otworzyć obudowę i wymienić przepaloną żarówkę w rowerze lub latarce na nową. Samodzielna wymiana kryptonowych żarówek do rowerów i latarek jest bardzo łatwa i przypomina wymianę przepalonej halogenowej żarówki w aucie, z tą różnicą, że do źródła światła w rowerze lub latarce jest wygodniejszy dostęp i jego wymiana zajmuje jedynie kilka chwil.

Jeśli latarka lub lampka w rowerze przestaje świecić, w pierwszej kolejności należy sprawdzić baterię lub połączenie lampki z dynamem (w rowerze). Gdy wszystko jest w porządku, najprawdopodobniej doszło do przepalenia żarówki. Nowa, kryptonowa żarówka do roweru i latarki typu tradycyjnego kosztuje grosze. Wystarczy tylko zamówić jej wersję z właściwym gwintem lub wtykiem, o pożądanej mocy.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *