Prawidłowa pozycja na rowerze gravelowym. Poradnik dla początkujących i zaawansowanych
Gravele podbiły serca cyklistów, łącząc to, co najlepsze w szosówkach i MTB, czyli lekkość, uniwersalność i komfort jazdy w różnorodnych warunkach. Aby jednak wykorzystać pełen potencjał takiego roweru, trzeba wypracować właściwą technikę. Ta z kolei nieco różni się od standardów, do których mogli przywyknąć użytkownicy klasycznych modeli miejskich lub górskich.
Gdy zatem przyjdzie ci dosiąść gravela, musisz zadbać o właściwą pozycję. A skoro już masz taki wyjątkowy sprzęt, warto dołożyć starań, by używać go zgodnie z najlepszymi praktykami. Rzuć okiem na poniższe wytyczne. Znajdziesz tam wiele kwestii kierowanych do początkujących, ale nie brakuje też wskazówek, które mogą zainteresować bardziej doświadczonych użytkowników.
Pozycja na rowerze gravelowym – dlaczego to tak ważne?
Mogłoby się wydawać, że jazda na rowerze to żadna filozofia – po prostu pedałowanie i manewrowanie To jednak nadmierne uproszczenie. W rzeczywistości technika jazdy okazuje się bardziej złożoną kwestią. Otóż wydajne przemieszczanie się na dwóch kółkach wymaga synergii ciała z rowerem. Kluczowym wyzwaniem staje się zatem obranie właściwej pozycji.
Doskonalenie techniki pociąga za sobą konkretne korzyści. Przede wszystkim można podnieść swój komfort jazdy. W rezultacie będziesz rzadziej odczuwać bóle pleców, szyi, nadgarstków i kolan, nawet podczas całodniowych wycieczek. Prawidłowe ustawienie służy też efektywnemu przenoszeniu siły mięśni na mechanizm napędowy. Innymi słowy, pedałujesz wydajniej, a w efekcie wolniej się męczysz i pokonujesz dłuższy dystans, dysponując tym samym zasobem energii. Technika stanowi też klucz do wprawnego manewrowania na zróżnicowanej nawierzchni, od gładkiego asfaltu aż po szutrowe podjazdy.
Pamiętaj także o renomowanej odzieży na rower, którą znajdziesz na pl.vergesport.com.
Warto mieć na uwadze, że gravel to stosunkowo nowy rodzaj konstrukcji. Jeśli ktoś sprawił sobie taki sprzęt, to istnieje znaczne prawdopodobieństwo, że wcześniej przez długi czas jeździł na rowerze innego typu. W takim przypadku przenoszenie przyzwyczajeń skutkuje popełnianiem technicznych błędów, które mogą obniżać przyjemność z jazdy, a także powodować fizyczny dyskomfort. Pamiętaj, że gravel to nie tylko inny typ roweru, ale też poniekąd odrębna filozofia jazdy. Należy zatem od nowa wypracować pewne nawyki.
Charakterystyka roweru gravelowego a ustawienie pozycji
Przed omówieniem poszczególnych ustawień warto dokładniej poznać specyfikę roweru gravelowego. Wszak to ona warunkuje optymalną pozycję. Oto cechy charakterystyczne prezentowanego rodzaju konstrukcji:
-
Geometria ramy – gravel ma stosunkowo długi rozstaw osi, wysoki przód i rozbudowaną rurę sterową. Wynika z tego mniej agresywna pozycja niż na modelu szosowym.
-
Flara – to charakterystyczne rozszerzenie dolnych części kierownicy. Stanowi znak rozpoznawczy graveli. W praktyce wpływa to na szersze ułożenie dłoni, co skutkuje większą stabilnością podczas jazdy w trudnym terenie. Wymusza to jednak nieco inne ułożenie ramion i barków niż w przypadku pozostałych typów rowerów.
-
Balans między komfortem a aerodynamiką – pozycja na gravelu to swoisty kompromis. Wprawdzie nie musisz skulić się niczym zawodowy szosowiec, ale zbyt wyprostowana sylwetka wyraźnie zwiększy opór powietrza, co odczujesz podczas dłuższych tras.
Optymalna pozycja na rowerze gravelowym krok po korku
Dopasowanie pozycji na rowerze gravelowym może wydawać się skomplikowane. Wystarczy jednak podejść do tego metodycznie, aby sprostać wyzwaniu nawet bez profesjonalnego wsparcia. Priorytetem jest dostosowanie ułożenia ciała w trzech punktach styku z rowerem, czyli siodełku, kierownicy oraz pedałach. Poznaj korzystne praktyki w tej materii.
Ustawienie siodła
W celu osiągnięcia optymalnej konfiguracji podejmij następujące czynności:
-
Zmierz wewnętrzną długość nogi (od krocza do podłogi) i pomnóż przez 0,883. Otrzymana wartość to przybliżona odległość od środka osi suportu (element łączenia przy korbie z pedałami) do szczytu siodełka.
-
Usiądź na rowerze i umieść piętę na pedale w dolnej pozycji. Noga powinna być całkowicie wyprostowana.
-
Przy domyślnym ułożeniu stopy na pedale w dolnej pozycji kolano powinno być ugięte pod kątem 25-30°. Mniejszy kąt grozi przeciążeniem stawów, a większy może skutkować utratą efektywności.
Pozycja względem kierownicy
Po ustawieniu siodełka czas na dopasowanie odległości i wysokości kierownicy. Uwzględnij następujące kwestie:
-
W naturalnej pozycji Twoje łokcie powinny być lekko ugięte, a barki rozluźnione. Zbyt duży zasięg powoduje nadmierne rozciągnięcie pleców i rąk. Z kolei zbyt mały skutkuje uczuciem ściśnięcia.
-
Możesz stosować dwa podstawowe chwyty:
-
górny (na rogach kierownicy) – zapewnia komfortową, lekko wyprostowaną pozycję,
-
dolny (na dolnej części kierownicy) – bardziej aerodynamiczny, stosowany do szybszej jazdy na płaskiej nawierzchni.
-
W przypadku rowerów gravelowych kierownica znajduje się zazwyczaj 2-5 cm niżej niż siodełko. Taka konfiguracja zapewnia kompromis między aerodynamiką a komfortem. Na początku swojej przygody można jednak zacząć od mniejszej różnicy wysokości, aby stopniowo się przyzwyczaić do nowej techniki.
Ustawienie pedałów
Punkt nacisku powinien znajdować się pod przodostopiem, czyli mniej więcej pod dużym palcem lub tuż za nim. Zbyt dalekie wysunięcie stopy do przodu (na śródstopie lub piętę) powoduje spadek efektywności i większe obciążenie stawów kolanowych.
Ustawienie stopy powinno być równoległe do ramy. Należy wystrzegać się przekręcania nogi na zewnątrz. Buty też mają znaczenie. Jeśli nie używasz SPD, wybierz model z płaską, twardą podeszwą.
Pozycja na rowerze gravelowym – proces adaptacji
Doskonalenie techniki jazdy to maraton, a nie sprint. Jeśli idealnie odwzorujesz modelową pozycję, początkowo będziesz czuć się nienaturalnie. Twoje ciało potrzebuje czasu na przyzwyczajenie się do nowego ułożenia. Nie ulegaj zatem pierwszemu wrażeniu. Jednocześnie należy jednak słuchać organizmu. Istnieje zasadnicza różnica między dyskomfortem adaptacyjnym a bólem sygnalizującym problem. Ten pierwszy ustępuje po rozgrzewce i nie narasta podczas jazdy.
Jeśli chcesz wprowadzić jakieś modyfikacje w konfiguracji, rób to pojedynczo i drobnymi krokami. Nawet 1 centymetr różnicy w wysokości siodełka prowadzi do zmiany geometrii. Tym samym konieczne jest przystosowanie się do nowych warunków.
Warto pamiętać, że praca nad techniką jazdy pozostaje nierozerwalnie związana z kwestią komfortu. Możesz wyposażyć się w profesjonalną odzież męską na rower i akcesoria, które usprawnią proces adaptacji. Takie wyposażenie zapewni Ci maksymalną wygodę i wspomoże utrzymywanie właściwej pozycji.
Osiągnij idealną synergię z rowerem
Osiągnięcie technicznej doskonałości to suma umiejętnej konfiguracji, wdrożenia zalecanych praktyk oraz oswojenia się z wypracowaną pozycję. Gdy uda Ci się przebrnąć przez wstępny etap adaptacji, poczujesz harmonię ze swoim wyposażeniem. Właśnie wtedy odkryjesz na własnej skórze idee wolności i wszechstronności, które przyświecały twórcom rowerów gravelowych.
Artykuł sponsorowany