Odpowiednie oświetlenie roweru, zwłaszcza po zmroku, minimalizuje ryzyko wypadku, pozwala również na szybsze zauważenie przeszkody i tym samym umożliwia jej bezpieczne ominięcie. Podobną funkcję pełnią latarki, które najbardziej przydają się w terenie oraz w obiektach pozbawionych tradycyjnego oświetlenia. Gdy lampka lub latarka przestaje działać, zwykle przyczyną problemu jest wyczerpana bateria lub przepalona żarówka. Kryptonowe żarówki do rowerów i latarek są trwałe, ale nie wieczne.
Klasyczne żarówki a diody LED
W tradycyjnych lampkach rowerowych, zwłaszcza w rowerach z dynamem, podstawowym źródłem światła są klasyczne żarówki żarowe o miniaturowych rozmiarach, najczęściej z gwintem przystosowanym do montażu w odpowiedniej oprawie. W nowoczesnych lampkach rowerowych i latarkach zamiast tradycyjnych żarówek rowerowych i latarkowych stosuje się diody LED, które do działania wymagają mniej energii, są odporniejsze na wstrząsy, a do tego mniej się nagrzewają i działają dłużej, przynajmniej tak deklarują ich producenci. Warto jednak pamiętać, że kryptonowe, czyli najczęściej stosowane żarówki do rowerów i latarek, dzięki kompaktowej konstrukcji są również trwałe i odporne na wstrząsy, a czas ich działania jest bardzo długi. Takie żarówki są tanie i proste w montażu, i to niezależnie od tego, czy wybiera się ich wersję z gwintem, czy ze wtykiem na wcisk.
Wymiana żarówki w rowerze lub latarce
Większość dostępnych na rynku nowoczesnych lampek ledowych ma zwartą formę uniemożliwiającą samodzielną wymianę źródła światła. Gdy dioda w takiej lampce się przepali, zwykle trzeba po prostu kupić nową lampkę. Tradycyjne latarki i lampki rowerowe z żarówkami kryptonowymi są bardziej uniwersalne i prostsze w naprawie. Gdy światło lampki w rowerze lub latarce przestaje świecić i mamy pewność, że baterie są sprawne, wówczas należy otworzyć obudowę i wymienić przepaloną żarówkę w rowerze lub latarce na nową. Samodzielna wymiana kryptonowych żarówek do rowerów i latarek jest bardzo łatwa i przypomina wymianę przepalonej halogenowej żarówki w aucie, z tą różnicą, że do źródła światła w rowerze lub latarce jest wygodniejszy dostęp i jego wymiana zajmuje jedynie kilka chwil.
Jeśli latarka lub lampka w rowerze przestaje świecić, w pierwszej kolejności należy sprawdzić baterię lub połączenie lampki z dynamem (w rowerze). Gdy wszystko jest w porządku, najprawdopodobniej doszło do przepalenia żarówki. Nowa, kryptonowa żarówka do roweru i latarki typu tradycyjnego kosztuje grosze. Wystarczy tylko zamówić jej wersję z właściwym gwintem lub wtykiem, o pożądanej mocy.